Wat te doen na oplevering van mijn Aura Online site?

Voordat u echt kunt beginnen met de dagelijkse handelingen van boeken invoeren, uitlenen, innemen, verlengen etc. dient u eerst het programma aan te passen op uw specifieke wensen. Zie hieronder.

Inlogcodes en wachtwoorden        

Voor uw Aura Online website heeft u een nieuwe gebruikerscode en wachtwoord ontvangen. De oude wachtwoorden van de Windowsversie zijn niet meegeconverteerd.

U kunt nieuwe gebruikers en wachtwoorden aanmaken via Systeemonderhoud | Accountbeheer | Aura Beheer |  Nieuw.

Wij stellen het op prijs als u het wachtwoord voor Admin niet verandert. Onze helpdesk kan u uw vragen sneller beantwoorden als ze kan inloggen op uw website.

Als u bij de Windowsversie van Aura ook de Aura InternetCatalogus gebruikte, dan zijn de gebruikerscodes en wachtwoorden van Aura IC wel meegeconverteerd. U vindt deze onder Systeemonderhoud | Accountbeheer | Aura Online Zoeken.

Zie ‘Accountbeheer Aura Online Beheer’ voor een uitgebreide toelichting.

Beheer paginatoegang        

In Aura Online kunt u aan elke pagina een bepaald toegangsniveau toekennen, Bijvoorbeeld: Documentbeheer (invoeren nieuwe titels) is alleen toegankelijk voor beheerders met niveau 1 (mediathecaris). Uitlenen en Innemen is alleen toegankelijk voor beheerders met niveau 2 of hoger (assistent-mediathecaris). Kies Systeemonderhoud | Accountbeheer | Beheer Paginatoegang.

Zie ‘Beheer paginatoegang’ voor een uitgebreide toelichting.

Voorkeursinstellingen

Aura Online wordt opgeleverd met een standaardset Voorkeursinstellingen. Deze dient u nog aan te passen aan uw eigen wensen. Als u bent overgestapt van Aura voor Windows naar Aura Online: de voorkeursinstellingen zijn niet geconverteerd!

Kies Systeemonderhoud | Voorkeursinstellingen en pas deze aan uw eigen wensen aan.

Zie ‘Voorkeursinstellingen’ voor een uitgebreide toelichting.

Uitleencriteria per klas         

Aura Online wordt opgeleverd met een standaardset Uitleencriteria. Deze dient u aan te passen aan uw eigen wensen. Als u bent overgestapt van Aura voor Windows naar Aura Online dan zijn de Uitleencriteria per Categorie en Materiaal wel geconverteerd, maar de Uitleencriteria per Klas niet.  

Kies Aura UitleenAdministratie | Uitleencriteria | Per klas/materiaal en vul de tabel in.

Ook de vakantietabel moet nog worden ingevuld.

Zie ‘Uitleencriteria Per klas/materiaal’ voor een uitgebreide toelichting.

Kostenplaatsen        

Een van de nieuwe functies in Aura Online is de functie Kostenplaatsen (kies Aura UitleenAdministratie | Bestandsbeheer | Kostenplaatsen en Kosten). Hiermee kunt u een (simpele) financiële administratie bijhouden van betalingen die door uw bezoekers worden gedaan. Denk daarbij aan een vergoeding voor printen of kopiëren; afrekenen van schrijfmateriaal e.d. In deze kostenposten worden ook de kosten voor het rappelleren verwerkt (als u hebt ingesteld dat u daarvoor kosten berekend). Deze rappelkosten worden dus niet meer bij de openstaande boete opgeteld.

Zie ‘Kostenplaatsen’ en ‘Kosten’ voor een uitgebreide toelichting.

Veldnamen        

Het kan zijn dat u sommige veldnamen in Aura wilt hernoemen (bijvoorbeeld Schrijver i.p.v. Auteur).

Kies Systeemonderhoud | Veldnamen bewerken en pas eventueel de veldnamen aan. Vergeet niet om op het tabblad Meervoud ook de meervoudsvormen van de wijzigingen in te vullen.

Zie ‘Veldnamen bewerken’ voor een uitgebreide toelichting.

Rapportgenerator        

Aura maakt gebruik van allerlei rapporten voor bijvoorbeeld Aanwinstenlijsten, barcode- en rugetiketten, rappelbrieven etc. Aura levert van elk rapport een standaard ontwerp. Dit standaard ontwerp kunt u naar eigen inzicht aanpassen.

De rapportgenerator van Aura voor Windows is helaas niet geschikt voor Aura Online. Dat betekent dat de rapportontwerpen niet kunnen worden geconverteerd en dat helaas alle rapporten opnieuw moeten worden gemaakt.

Zie ‘Rapport ontwerpen Aura Catalogus’ en ‘Rapport ontwerpen Aura UitleenAdministratie’ voor een uitgebreide toelichting.

Aura Online Zoeken Homepage        

De homepage voor het publieke gedeelte: Aura Online Zoeken is bij oplevering van uw Aura Online site al (enigszins) aangepast aan de huisstijl van uw organisatie. Mocht u daar nog wijzigingen in wensen: laat het ons weten!

De teksten op de homepage kunt u zelf onderhouden via een eenvoudig editor. De teksten dient u zelf op te stellen.

Zie ‘Homepage Designer’ voor een uitgebreide toelichting.


Tp

Op de website van uw eigen organisatie / school kunt u een link plaatsen naar Aura Online Zoeken, zodat de bezoekers van de mediatheek de Online Catalogus makkelijk kunnen vinden. De URL voor deze link wordt meegestuurd bij de oplevering van Aura Online. De URL is als volgt opgebouwd: http://<naamorganisatie>.auralibrary.nl/auraicx.aspx. De link kan ook opgezocht worden vanuit Aura Online Beheer - Zoeken - Aura Online Zoeken. Kopieer de URL die daar boven in de balk staat.


Tp

Via Eenvoudig zoeken kunnen leners ook direct zoeken in de catalogus van één Openbare Bibliotheek. U hoeft daarvoor alleen de naam van de gewenste Openbare Bibliotheek aan ons door te geven. Deze service is gratis.

Meerdere vestigingen?        

Overweegt u om met meerdere vestigingen samen één gezamenlijke catalogus te gebruiken met Aura Online? Kijk dan op onze site voor overzicht met aandachtspunten hierover!


Heeft u al één gezamenlijke catalogus?        

Ga dan naar Systeemonderhoud | Accountbeheer | Accounts Aura Online Beheer; selecteer uw UserID en klik op de knop Wijzig; kies uw eigen Vestiging en vink het vakje Filter aan. Alle keuzelijsten worden dan automatisch gefilterd op uw eigen vestiging. U kunt het filter altijd (tijdelijk) uitzetten.

Aura ComputerReserveren        

Gebruikt u Aura ComputerReserveren? Voor Aura Online is Aura Planning beschikbaar waarbij een koppeling met het lenersbestand (inclusief attentielijst en eventuele openstaande boete) gerealiseerd is.

Zie Aura Planning voor Uitgebreide toelichting