Mailtekst opstellen

Aura Online verstuurt op verschillende momenten e-mails naar de de leners van uw mediatheek:

  1. Als de lener zich aanmeldt bij Mijn AuraSpace
  2. Als een door de lener gereserveerd item voor hem is binnengekomen en apart wordt gelegd (zie ‘Reserveren’).
  3. Als u een rappelbrief per e-mail verstuurd (zie ‘Rappel verzenden’)


De tekst van deze mails kunt u zelf opstellen:

A Aanmeldings e-mail

Als een lener zich aanmeldt bij Aura Online ontvangt hij automatisch en welkomsmail. 

De tekst van dit mailtje kunt u zelf opstellen:

  1. Kies Aura UitleenAdministratie | Rapport ontwerpen | Mailtekst opstellen
  2. Klik op de knop Aanmeldings E-mail
  3. U kunt het Onderwerp voor de mail en de tekst voor het Bericht hier invullen
  4. In de kolom rechts ziet u welke velden beschikbaar zijn om de tekst op te stellen
  5. U kunt de velden niet kiezen uit de rechter kolom, maar u moet de tekst letterlijk intikken. Bijvoorbeeld: ‘Beste [naam],’


Welk e-mailadres?
De aanmeldings e-mail wordt verstuurd naar het e-mailadres dat de lener heeft ingevuld in zijn account van Mijn AuraSpace.

B Reservering ligt apart

Als een boek, dat gereserveerd is, wordt ingenomen dan geeft Aura hiervan een melding en kunt u het gereserveerde boek voor de reserveerder apart leggen. Aura stuurt automatisch een mailtje naar de reserveerder om te melden dat het boek is binnengekomen.

De tekst van dit mailtje kunt u zelf opstellen:

  1. Kies Aura UitleenAdministratie | Rapport ontwerpen | Mailtekst opstellen
  2. Klik op de knop Reservering ligt apart
  3. U kunt het Onderwerp voor de mail en de tekst voor het Bericht hier invullen
  4. In de kolom rechts ziet u welke velden beschikbaar zijn om de tekst op te stellen
  5. U kunt de velden kiezen uit de rechter kolom. Bijvoorbeeld: ‘Beste [naam],’


Welk e-mailadres?
De reserverings e-mail wordt verstuurd naar het e-mailadres dat is ingevuld bij Lenersbeheer en naar het e-mailadres dat de lener heeft ingevuld in zijn account van Mijn AuraSpace.

 C Rappelbrieven

De rappelbrieven worden gemaakt via Aura UitleenAdministratie | Rappelleren | Rappel verzenden. De rappelbrieven die hier worden gemaakt, worden  als pdf opgeslagen op de webserver. Leners die een rappelbrief per mail krijgen toegestuurd ontvangen een mail met daarin een link naar de eigenlijke rappelbrief (het pdf-bestand op de server); de zgn. pdf-link. 

De tekst voor de mail met deze pdf-link kunt u aanpassen via:

  1. Kies Aura UitleenAdministratie | Rapport ontwerpen | Mailtekst opstellen
  2. Klik op de knop Rappelbrieven
  3. U kunt het Onderwerp voor de mail en de tekst voor het Bericht hier invullen
  4. In de kolom rechts ziet u welke velden beschikbaar zijn om de tekst op te stellen
  5. U kunt de velden kiezen uit de rechter kolom. Bijvoorbeeld: ‘Beste [naam],’
  6. Zorg ervoor dat de tekst [pdflink] ook in het bericht voorkomt. 
    Bijvoorbeeld: ‘Klik hier [pdflink] voor de rappelbrief’.
    Zonder link naar het pdf-bestand op onze server kan de lener natuurlijk zijn brief niet openen.


Voorbeeld tekst voor de mailtekst voor de rappelbrieven

Beste [naam],

Dit is een bericht van het team van de mediatheek.

Dat kan gaan over:

- boeken die te laat zijn  

- boeken die bijna te laat zijn

- een boete die nog betaald moet worden.

Klik hier voor het bericht: <strong>[pdflink]</strong>


Met vriendelijke groet,
De mediatheek


Welk e-mailadres?
De rappel e-mail wordt verstuurd naar het e-mailadres dat is ingevuld bij Lenersbeheer en naar het e-mailadres dat de lener heeft ingevuld in zijn account van Mijn AuraSpace.