Frequent Asked Questions Library app


Wat is de Aura Library app? 


Met de Aura Library app kunnen leerlingen, docenten en medewerkers Aura Online altijd en overal 

benaderen met hun smartphone en/of tablet. 


Met de app kun je onder andere: 


- zien welke boeken/items je hebt geleend, en welke te laat zijn. 

- een boek reserveren. 

- de materialen die te laat zijn verlengen. 

- zien hoeveel boete je nog moet betalen. 

- zien of je gereserveerde boek al binnen is. 

- zoeken in de catalogus (ook in de openbare bibliotheek wanneer dit gekoppeld is). 

- pushberichten ontvangen die melden dat een gereserveerd item klaar ligt. 

- informatietegels van Aura Online homepage raadplegen. 

- gekoppelde documenten openen vanuit de app. 

- Attenderingsberichten ontvangen, of persoonlijke berichten. 


Op welke smartphones werkt de Aura Library app? 


De Aura Library app is geschikt vanaf iOS 11.4 (iPhone en iPad) en Android 4.1 (of hoger) telefoons en tablets. 


Waar kan ik de app downloaden? 


De iOS versie in de App Store van Apple en de Android versie in de Play Store van Google. Let wel dat je minimaal iOS 11.4 hebt of Android 4.1. 


Klik op op de juiste versie om te downloaden:


       


Ik kan de Aura Library app niet vinden in Play Store. 


De Aura Library app is geschikt voor Android 4.1. Als je nog een oudere versie van Android hebt dan wordt de Aura Library app niet getoond in de Play Store. Upgrade je telefoon of tablet naar de nieuwste versie van Android. 


Wat kost de Aura Library app? 


Alle leerlingen en medewerkers van uw school of organisatie kunnen de Aura Library app gratis downloaden. De app moet dan wel door de school zijn besteld. Alleen scholen en organisaties die de app hebben besteld worden opgenomen in de lijst van selecteerbare scholen/organisaties in het registratiescherm van de Aura Library app. 

De abonnementskosten vindt u op onze website. 


Kan iedereen de app downloaden? 


Ja, in principe kan iedereen de Aura Library app gratis downloaden. Je kunt de app echter alleen gebruiken indien je school of bedrijf een abonnement heeft afgesloten voor de app. Staat je school of bedrijf wel in de lijst met scholen/bedrijven maar kan je nog steeds niet inloggen, neem dan even contact op met de mediathecaris van je school/bedrijf. 


Als iedereen de Aura Library app kan downloaden. Hoe is de app dan beveiligd? 


Bij het Aanmelden/Registreren in de Aura Library app moet je een school/organisatie kiezen. 

Bij inloggen wordt gecontroleerd of de combinatie lenerscode en wachtwoord van Mijn AuraSpace bij de gekozen school/organisatie hoort. 

Zo niet, dan is het niet mogelijk om in te loggen en moet er een nieuw account worden aangemaakt. 

Bij het aanmaken van een nieuw account (voor iedereen die nog geen Mijn AuraSpace account heeft) wordt gecontroleerd of de ingevulde combinatie van lenerscode en achternaam voorkomt in het lenersbestand van Aura Online. 

Dus hoewel iedereen de app kan downloaden, kunnen alleen medewerkers en leerlingen van de eigen school/organisatie een account aanmaken en inloggen. 


Welke scholen en organisaties staan in de lijst van de Aura Library app? 


Alleen klanten die de Aura Library app hebben besteld worden opgenomen in de keuzelijst. 


Na opstarten van de app moet ik inloggen of een account aanmaken. Hoe gaat dat? 


Let goed op dat je in het eerste invulveld altijd je lenerscode invult. Meestal is dat het leerlingnummer dat op je schoolpas staat of je ID wat door je bedrijf is toegekend. 

Lukt het toch niet? 

Heb je de juiste school/organisatie uit de lijst gekozen? 

Weet je zeker of je wachtwoord klopt? 

Controleer of je Wi-Fi verbinding nog werkt. 

Volg de instructies voor het downloaden en inloggen. 

Zie volgende vraag. 


Mijn school/organisatie staat niet in de lijst. Hoe kan dat? 


Alleen klanten die de Aura Library app hebben besteld staan in de keuzelijst. Vraag aan de bibliothecaris/mediathecaris of jouw school/organisatie de app ook gaat gebruiken. 

Heeft u de Aura Library app wel besteld maar komt u toch niet voor in de lijst? Neem dan s.v.p. contact op met onze administratie. 


Waar is het e-mailadres voor nodig? 


Het e-mailadres wordt opgeslagen in het account voor de app, dat tevens ook het account is voor Mijn AuraSpace van Aura Online. Als de lener zijn/haar wachtwoord voor Mijn AuraSpace of de app kwijt is dan wordt een resetlink naar dit e-mailadres gestuurd. 

Het e-mailadres wordt tevens gebruikt voor het versturen van een reserveringsbericht: als je iets gereserveerd hebt en het boek wordt voor je apart gelegd, dan ontvang je automatisch een e-mailbericht. In je app ontvang je ook automatisch een push-bericht. 

Het e-mailadres wordt door de mediathecaris ook gebruikt voor het versturen van herinneringsbrieven als je te laat bent met het inleveren van materiaal. 


Ik was ingelogd maar werd automatisch uitgelogd met de melding registreer opnieuw? 


Het zou kunnen zijn dat je account niet meer actief is, registreer je dan opnieuw. Raadpleeg wanneer het niet lukt je mediathecaris. 


Ik weet mijn wachtwoord niet meer. Wat nu? 


- Klik op wachtwoord vergeten (bij het inlogscherm). 

- Vul je e-mailadres in en een resetlink wordt dan naar dat e-mailadres verstuurd. 


Met dit wachtwoord en je eigen lenerscode kun je inloggen in Mijn AuraSpace én in de Aura Library app. 


Ik weet niet meer welk e-mailadres ik heb opgegeven. Wat nu? 


Het e-mailadres dat je hebt opgegeven kun je als volgt opzoeken: 


- In Mijn AuraSpace: bij tabblad Profiel Bewerken. 

- iOS: bij tabblad Instellingen

- Android: bij tabblad IK. 


De mediathecaris kan ook voor je opzoeken welk e-mailadres je hebt gebruikt. 

Instructie voor de mediathecaris: kies Systeemonderhoud | Accountbeheer | Accounts Aura Online zoeken. 


Wat zijn pushberichten? 


Als er een reservering voor je klaar ligt krijg je automatisch een bericht hiervan in je app. 

Ga naar de tab Gereserveerd: hier zie je welk boek voor je apart gelegd is. Ook krijg je een bijna te laat bericht (wanneer geactiveerd), of attenderingsberichten. 


Ik wil geen pushberichten ontvangen. 


Ga naar tabblad Instellingen en zet Pushberichten ontvangen uit. 


Als ik een pushbericht krijg, kan ik die dan ook ergens teruglezen? 


Ja, deze kun je lezen in je eigen inbox in de app. 


Ik ontvang geen pushbericht als een reservering apart is gelegd. Hoe kan dat? 


Heb je pushberichten ontvangen aanstaan? 


Dit kun je als volgt controleren: 


- Kies de tab Instellingen 

- Controleer of de knop Push berichten aan staat. 


Hoe kan ik zien met welke versie ik werk? 


iOS: Bij IK klik op het tandwieltje rechtsboven, hier staat de versie. 


Android: Klik rechtsboven op de drie puntjes en dan op Instellingen (het meest rechtse icoon). Bij APP versie wordt de versie vermeld.